Black Friday je výraz, který u nás nemá moc dlouhou tradici, ale svým způsobem zdomácněl především v souvislosti s očekávanou nabídkou slev, které nabízejí kamenné a internetové obchody. Letošní rok navíc čelí určité krizi způsobené koronavirovou pandemií, celosvětovým nedostatkem některých typů zboží, a především vzrůstajícím trendem zdražování, za které nemůže jen inflace. Takže je tento den zákazníky více vyhlížený. Jak lze využít Black Friday 2021 a na co si dát při nákupu pozor?
Co je to Black Friday?
V překladu se jedná o černý pátek, ale u nás je známější ve své anglické verzi. Jedná se o označení pro jeden den, tedy konkrétně čtvrtý pátek v měsíci listopadu (letos 26. listopadu), který je spojen s výraznými slevami a akcemi na různé zboží a služby.
Původ slevového dne je odvozen od zavedeného dne ve Spojených státech (vše začalo asi v roce 2005). Tam obchodníci klienty lákají na velmi výrazné slevy a propuká tak předvánoční nákupní „šílenství“. Odtud se tento zvyk rozšířil v posledních letech i do jiných koutů světa.
Původní význam pro Black Friday
Původně se ale nejednalo o vítaný den, ale o označení dne, který se pojil s propadem americké burzy v roce 1929. Krach na newyorské burze bohužel předznamenal tzv. Velkou hospodářskou krizi.
A pokles akcií, který následoval, byl ukončen až roku 1932, kdy kurz dosáhl minima a nastal vzestup. Inspirace je tedy kde? Právě v tom, že nyní obchodníky avizovaný den částečně nabízí pokles cen, který má podpořit nárůst nakupování a oživení ekonomie.
Jak je to u nás?
Po úspěšném vyzkoušení Black Friday u nás se obchodníci rozhodli tohoto modelu držet. Bohužel s určitými výjimkami. Řada obchodníků využívá Black Friday jako slogan k opakovanému nabízení slev i v jiném období než v listopadu nebo v delším slevovém období. Další řada pak nabízí slevy, které ve skutečnosti vůbec žádnými slevami nejsou. Jak se v tom vyznat?
Výrobky i služby nabízejí obchodníci v nějaké ceně. Cena zohledňují náklady na výrobu, materiál, dopravu, daň a podobně. Při prodeji se tato cena zvyšuje o náklady s prodejem, a především o marži, tedy zisk, který obchodník ze zboží nebo služby má. Cena má obvykle nějakou hladinu, které se odvíjí i od konkurence.
Protože právě konkurence je tlak na to, aby se ceny držely nějaké výše. Sami to znáte, pokud kupujete produkt, který nabízí více prodejců, bude vás zajímat jeho cena, pak možnosti dopravy a pak další výhody, které obchod nabízí (délka záruční doby, výhody třeba v přednostním dodání, dárky a podobně).
Za slevou přijde více zákazníků
Obchodník pak může v určité výši cenu ovlivňovat, a to bud tím, že sám nakoupí výhodněji (například díky většímu odběru) nebo třeba že pohne se svou marží. Může se to zdát nevýhodné, ale prodejci jde ve slevovém dno o to, nalákat do obchodu nebo na e-shop co nejvíce zákazníků.
Tito zákazníci často nekupují jen jednu věc a mohou tedy nákup využít i k nákupu nezlevněných věcí. A navíc si často pamatují, kdy dobře nakoupili a pak se z nich stávají klienti, kteří se vrací, a to chce každý obchodník.
Není sleva jako sleva
Se slevovými akcemi se ale pojí i jeden celkem běžný nešvar, totiž klamavá sleva. Co to je? Nepoctivý prodejce využije blížící si doby slev k tomu, aby fiktivně zvedl cenu zboží a z této ceny pak lákal zájemce na slevu. Která ovem není.
Například docela běžné, jak zlevnit produkt o 50 %? Tak, že jej těsně před tím zdražíte o 100 %! Věc, která je běžně po celý rok prodávána za 750 Kč se před slevou zdraží o 100 % na 1 500 Kč.
Pak přijde Black Friday a prodejce hlásá: MÁME SLEVY -50 %! Produkt je zlevněn z 1 500 Kč na 750 Kč! Akce platí jen dnes! Zákazník logicky zpozorní, v akci vidí velkou šanci a má pocit, že právě teď je chvíle, kdy si musí produkt pořídit.
Stálé slevy
Některé obchody pak nechávají takovéto fiktivní slevy v obchodě stále. Pro zákazníka to vypadá, že mají permanentní slevy a může ho to nalákat chodit tam nakupovat. Ale ve většině případů zákazníci tuto neupřímnost odhalí a obchodník musí očekávat jasný úbytek zájmu. A tržby.
Jak nenaletět?
Tato věc jde dělat u některého zboží, ne úplně u každého. Zvlášť ne u takového, které nabízí více obchodů. Protože tady hrozí riziko, že tento „podvod“ zákazníci odhalí hned a pověst obchodu tak výrazně klesne. Jak lze tedy takovou věc odhalit? Srovnáváním!
Srovnávejte ceny rychle a snadno
Internet nabízí spoustu možností, jak zajistit, abyste věc, kterou chcete koupit, nakoupili skutečně výhodně. Tou nejjednodušší cestou je využít některý ze srovnávačů cen. Jako je například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. Pokud si do těchto vyhledávačů zadáte požadovaný produkt během pár vteřin vám vyběhne nabídka obchodů a jejich aktuálních cen k němu.
Srovnávače nabízí víc
Mimo okamžitého porovnání ceny zde můžete sledovat i vývoj ceny v období (třeba jeden rok), a proto se nemusíte bát, že aktuální cena je uměle upravená. Chcete příklad? Vyzkoušíme to na šamponu Vichy Dercos šampon. Pokud tento název zadáte do srovnávače, vyběhne vám řada obchodů, které jej mají v nabídce.
Cena se pohybuje od 249 Kč do 416 Kč, což není malý rozdíl. Pokud tedy dáte vyhledat obchod s nejnižší cenou, máte aktuálně obchod parfumcity.cz, pokud vás bude zajímat, kdo nabízí nejnižší cenu produktu a zároveň i dopravy, pak vám vyjde například Elnino.cz za cenu 291 Kč včetně dopravy.
A jaký je vývoj cen u tohoto šamponu? To ukáže přehledný graf z Heureka.cz:
Vyhledávat lze i podle jiných ukazatelů
Faktorů, podle kterých (kromě ceny) chcete produkt a obchod vybírat, může být samozřejmě více. Třeba vás bude zajímat rychlost dodání, zda je zboží skladem, zda je doručováno více způsoby nebo obchod umožňuje osobní vyzvednutí a tak dále. I na toto umí srovnávače Heureka.cz a Zbozi.cz snadno odpovědět a váš nákup vám zjednodušit a zpříjemnit.
Další rada, jak při nákupu nenaletět
Možná si všimnete, že ne úplně všechny velké obchody (jako je třeba alza.cz, kasa.cz, mall.cz) se dostávají do úrovně nejnižší cena. Ale to nemusí znamenat, že by byly nepoctivé, nebo že by nabízely předražené zboží. Uvědomit si totiž musíte jednu důležitou věc. Totiž že na internetu vám nikdo nezaručí opravdovou poctivost prodejců. Je proto brát při nákupu zřetel i na recenze ostatních zákazníků. Pokud má vámi vybraný obchod nízká procenta v ohlasech, určitě zpozorněte a pátrejte po tom, proč. Srovnávače cen vám v tomto také pomohou.
Kontrolujte, od koho nakupujete
Často se stává, že malé obchody nabízí například žádanou elektroniku s velkými slevami. Většími než velké obchody. Této slevy ale mohou dosáhnout různými způsoby. Je zřejmé, že nemusí navyšovat cenu proto, že nemají s propagací a provozem takové náklady (neplatí například reklamu v TV, rádiu, nebo na billboardech), mají menší množství poboček nebo nemusí platit tolik zaměstnanců. Ale někdy je to dané tím, že jednoduše nenabízejí přesně to, zboží, co byste chtěli. Totiž často dováží srovnatelné produkty, které ale nejsou určeny pro prodej v České republice. A to už může být, například pokud jde o mobilní telefony, trochu problém.
Aktuální legislativní úprava se snaží tomuto nešvaru zamezit, ale přesto je lepší si prodejce v rámci možností vždy prověřit.
Co když se cena stále mění?
Některé produkty mění cenu doslova denně. Pokud budete chtít vyčkat, až se dostane do hladiny, která by vám nejvíce vyhovovala, můžete cenu buď pořád sledovat nebo si na portálech srovnávačů cen aktivovat tzv. hlídacího psa. Ten vás může o změně ceny informovat například e-mailem.